Inovatyvus požiūris į specialiųjų poreikių vaikų ugdymą
Ugdymo patirtys Islandijoje
Anykščių švietimo pagalbos tarnyba vykdo Erasmus+ programos projektą „Įtrauki ugdymosi aplinka specialiųjų poreikių vaikų ugdymui“.
Rugpjūčio 6-11 dienomis Anykščių švietimo pagalbos tarnybos metodininkė Asta Fjellbirkeland ir specialioji pedagogė Virginija Kučienė dalyvavo organizacijos „Smart Teachers Play More“ kursuose „Specialieji poreikiai ir įtraukusis ugdymas“ tolimoje Islandijoje. Įvairiuose kursuose vienu metu dalyvavo atstovai iš 20 Europos šalių. Šioje kelionėje įgijome neįkainojamos patirties, kuria galėsime pasidalinti su kolegomis ir pritaikyti savo darbe.
Viena iš pirmųjų įspūdžių, kuriuos gavome lankydami Islandiją, yra jos švietimo sistema. Islandijoje visi mokytojai, nepriklausomai nuo darbo stažo, gauna vienodą atlyginimą. Tai reiškia, kad visi mokytojai yra vertinami ir skatinami siekti aukštų standartų. Be to, mokyklos direktoriai turi laisvę spręsti, kuriose klasėse ar darželiuose mokytojai dirbs, suteikdami jiems didesnę profesinę laisvę.
Mums taip pat buvo įdomu aplankyti naujai pastatytą Daskoli bendrojo ugdymo mokyklą. Šioje mokykloje ugdomi vaikai nuo 6 mėnesių iki 16 metų. Tai įdomus pavyzdys, kaip švietimo institucijos gali prisitaikyti prie mokinių poreikių. Mokykloje nėra tradicinių klasių, o yra įrengtos erdvės, skirtos STEAM (Mokslas, Technologijos, Inžinerija, Menai ir Matematika) ugdymui. Tai leidžia mokiniams išplėsti savo kūrybiškumą vykdant įvairius projektus. Islandijoje taip pat yra aktyvus fizinio ugdymo požiūris. Nepaisant oro sąlygų, visos fizinio ugdymo pamokos vyksta lauke. Šis metodas skatina mokinius būti fiziškai aktyviais ir palaiko sveiką gyvenseną.
Kursų metu susitikome su kitų šalių mokytojais ir turėjome galimybę dalintis idėjomis ir gerąja patirtimi. Šis tarptautinis bendradarbiavimas yra labai svarbus mokytojų profesiniam tobulėjimui. Be to, susitarėme dėl tolimesnio bendradarbiavimo Erasmus+ projektuose, kurie padės mūsų mokiniams plėtoti tarptautinius ryšius ir suprasti kitas kultūras.
Kursuose didelis dėmesys buvo skiriamas tam, kaip teorinę medžiagą galima taikyti praktikoje, dirbant su specialiųjų poreikių vaikais ir organizuojant įtraukųjį ugdymą. Mokymasis turi būti pritaikytas kiekvieno mokinio poreikiams, ir ši sąvoka buvo pagrindinis kursų akcentas. Geras mokytojas turi būti pasirengęs klausytis savo mokinių idėjų ir atvirai diskutuoti apie skirtingus požiūrius. Tai skatins kritinį mąstymą ir skirtingų požiūrių supratimą. Svarbu suvokti, kad savo klasėje mokytojas yra vadovas, kuris formuoja jaunų žmonių ateitį ir kuria stiprią, įkvepiančią mokymosi aplinką.
Viso šio kelio metu mes sužinome, kad švietimas turi būti nuolat tobulinamas, prisitaikant prie besikeičiančių poreikių ir įvairumo. Islandija yra puikus pavyzdys, kaip šią viziją galima įgyvendinti praktiškai. Tikimės, kad šios patirties dalinimasis prisidės prie mūsų vietos bendruomenės ir mokyklos tobulėjimo.
Kursų organizatoriai pasirūpino ne tik mokymosi turiniu, bet ir kultūrine programa, kuri tapo neatsiejama mūsų kelionės dalimi. Tai suteikė mums puikią galimybę geriau pažinti Islandijos kultūrą ir aplinką. Viena iš įsimintiniausių akimirkų buvo ekskursija pėsčiomis po Reikjaviką – Islandijos sostinę. Pasivaikščioję senamiesčio gatvėmis ir pamatę kultūrinius bei istorinius paminklus, mes giliau supratome šio šalies gyvenimo būdo subtilybes.
Po intensyvių kursų dienų turėjome galimybę atgauti jėgas Žydrojoje lagūnoje, pamatėme vienas kitą stebinančias Islandijos gamtos stebuklas. Geizeriai, krateriai, kriokliai – visos šios vietos liks įsimintinos amžinai.
Poilsio metu mes lankėmės vietiniame baseine, kur islandai susirenka ne tik maudytis, bet ir pabendrauti tarpusavyje. Tai buvo puikus būdas artimiau pažinti vietinius gyventojus ir sužinoti daugiau apie jų kasdieninį gyvenimą.
Mokymų programa praturtino mūsų kelionę ir suteikė galimybę suprasti Islandiją iš vidaus. Mes tikimės, kad šios patirties dalinimasis prisidės prie mūsų vietos bendruomenės ir mokyklų tobulėjimo, o taip pat padės mums plėtoti tarptautinius ryšius bei suprasti kitas kultūras.
Projektas finansuojamas „Erasmus+“ programos lėšomis.
Asta Fjellbirkeland ir Virginija Kučienė