Balso tausojimo būdai

Balso tausojimo būdai

Specialistai pataria

Balso tausojimo būdai

  1. Nerūkyti bei vengti pasyvaus rūkymo.
  2. Gerkite pakankamai vandens. Vanduo – paprasčiausias gydymo būdas, kuris nekainuoja. Vanduo – sudedamoji sekreto, drėkinančio balso klostes, dalis.
  3. Venkite dehidrataciją sukeliančių medžiagų – alkoholio, kofeino.
  4. Nešaukite ir nerėkite – tai žalinga jūsų balsui ir gali sukelti balso klosčių pertempimą.
  5. Padarykite apšilimo pratimus balsui prieš pradėdami ilgas kalbas.
  6. Taisyklingai kvėpuokite – oro srovė yra balso jėga. Nepradėkite kalbėti tol, kol jūsų plaučiuose nėra pakankamai oro.
  7. Naudokitės mikrofonu, jei darote prezentaciją ar skaitote paskaitą, – taip išvengsite bereikalingos balso įtampos.
  8. Klausykitės savo balso. Žinokite, kad jūs turite pakeisti arba sumažinti balsinį krūvį, jeigu užkimstate. Jei jūsų balsas dažnai užkimsta ar yra užkimęs daugiau nei tris savaites, būtinai turite kreiptis į otorinolaringologą.
  9. Pajutę balso nuovargį ar įtampą nesijaudinkite. Atsipalaiduokite ir mintyse pamėginkite padeklamuoti kokį vaikystėje išmoktą eilėraštį, jeigu turite galimybę – pajuokaukite, išgerkite šiltos žolelių arbatos arba suvalgykite lietuvišką obuolį, gerai išsimiegokite. Jeigu kitą dieną problemos atrodys mažesnės, vadinasi, jūsų balsas pailsėjo. Jeigu balsas išlieka užkimęs, kreipkitės pagalbos į specialistus.

(Tausoti balsą būtina. Paulauskienė I., 2009. „Respublika“.)

Specialistai pataria

Higieninis savimasažas

Daromas lėtai ir lengvai, nekalbant. Masažuojami paeiliui veidas, kaklas, pilvas.Pratimus reikia kartoti po 4-6 kartus (mažiems vaikams trumpiau), atlikti abiem rankom, pirštų galais. Higieninį veido savimasažą pradėti nuo kaktos vidurio ir glostyti iki ausų.

Vėliau glostyti taip:

  • nuo nosies nugarėlės iki ausų (palei akis),
  • nuo virš lūpos iki ausų (“piešti ūsus”),
  • nuo lūpų vidurio iki jų kraštų (“dažytis lūpas”),
  • plaštakomis nuo smakro vidurio iki ausų ir atgal delnais.
  • Lūpas sučiaupti ir liežuvio galiuku, energingai spaudžiant dantenas, aplaižyti jas iš vidaus.
  • Lūpas pusiau praverti ir liežuvio galiuku energingai perbraukti per gomurį nuo priekinių dantų ryklės link ir atgal.

Pamasažuoti kaklą:

  • gerklę glostyti iš viršaus į apačią,
  • glostyti sprandą nuo pakaušio iki pažastų įdubų (priekyje),
  • glostyti kaklo šoną, pasukant galvą tai į dešinę, tai į kairę.

Masažuojant pilvą abiejų rankų sukamaisiais judesiais glostyti iš apačios į viršų.

Balso raiškai ypatingos reikšmės turi kvėpavimas. Mokėjimas taisyklingai kvėpuoti turtina balsą ir teigiamai veikia sveikatą. Taip pat svarbi žmogaus taisyklinga laikysena.

Specialistai pataria

Kvėpavimo pratimai

Iš pradžių nosinio kvėpavimo pratimai atliekami be garsų; po to iškvepiant tęsiami priebalsiai M arba N, kartojama po 4-6 kartus.

  1. dešinę šnervę prispausti pirštu, įkvėpti pro kairę; prispaudus kairę šnervę, iškvėpti pro dešinę (po to kartoti atvirkščiai);
  2. glostant nosį nuo galiuko iki viršunosės abiejų rankų dviem pirštais, įkvėpti; iškvepiant pirštais stuksenti į šnerves;
  3. įkvepiant greitai rodomuoju pirštu perbraukti po nosimi į viršų iki nosies galiuko ir iškvepiant pirštais tai trumpai šnerves pridengti, stabdant iškvėpimą, tai leisti sklisti orui;
  4. išsižioti, įkvėpti ir iškvėpti tik pro nosį (10-12 kartų);
  5. įkvėpti pro nosį ir pasukti galvą (akys irgi juda) į dešinę, grįžti į pradinę padėtį –iškvėpti arba pro nosį, arba fiksuojant oro srovę lūpose, pakartoti į kairę, į viršų, į apačią;
  6. atsistojus nuleisti rankas ir pražioti burną. Įkvepiant pro nosį rankas išskėsti į šonus ir, lėtai iškvepiant pro nosį, grįžti į pradinę padėtį;
  7. atsistoti, greitai įkvepiant pro nosį rankas išskėsti į šonus ir greitai iškvepiant pro burną tarti garsą CH bei apkabinti rankomis pečius.

(Budinavičienė R. Balsą saugantys pratimai arba Laringito profilaktika)

Norite gauti naujienas el. paštu?

    privatumo politika